Ministrul Economiei și Infrastructurii, Sergiu Railean, a prezentat în cadrul unei ședințe, cu participarea Prim-ministrului Chicu, proiectul Hotărârii Guvernului privind aprobarea Codului transportului feroviar și proiectul de Lege pentru modificarea unor acte legislative.
Potrivit ministrului, pe parcursul anilor calitatea serviciilor de transport pasageri s-a înrăutățit. Majoritatea vagoanelor fiind cu termen de exploatare depășit, iar trenurile circulă cu o viteză de 30-40 km la oră.
„Infrastructura feroviară necesită investiții și modernizare.Prevederile noului Cod vin să delimiteze atribuțiile și competențele în domeniu și să creeze premise pentru dezvoltarea și generarea veniturilor, constituind astfel un mediu concurențial echitabil și transparent. Trebuie să asigurăm cetățenilor călătorii confortabile și sigure. Prin această reorganizare vom motiva și agenții economici să efectueze activități operaționale utilizând infrastructura feroviară”, menționează Railean.
Totodată, proiectul Codului conține reglementări privind separarea activităților, independența și transparența financiară în procesul de gestionare a infrastructurii și activităților de transport.
Urmare a implementării prevederilor proiectului, va fi creată Autoritatea Feroviară ca instituție de autorizare, supraveghere și control a siguranței în domeniul feroviar. Pentru respectarea prevederilor noului Cod, Calea Ferată din Moldova (CFM) urmează a fi reorganizată în societăți comerciale cu activitatea de bază marfă, pasageri și infrastructură.
Proiectul Codului transportului Feroviar urmează a fi inclus pe agenda Guvernului la una din ședințele din luna Iunie.
Menționăm că, proiectul este elaborat pentru implementarea Acordului de Asociere între Republica Moldova şi Uniunea Europeană, Acordului de împrumut dintre țara noastră şi BERD în vederea realizării Proiectului de achiziție a locomotivelor şi de restructurare a infrastructurii feroviare.
În următorii șase ani, până în 2024, Calea Ferată a Moldovei (CFM) estimează că are nevoie de nu mai puțin de 646,3 milioane euro (aproape 13 miliarde de lei) pentru investiții în reabilitarea infrastructurii feroviare, modernizarea materialului rulant și reînnoirea parcului vagoanelor de marfă și călători.
Potrivit unui studiu al Centrului de Politici și Reforme (CRP), care face referire la informația întreprinderii, o parte din aceste fonduri vor veni dintr-un împrumut acordat de BERD și BEI în valoare de 102 milioane euro și a unui grant de cinci milioane euro acordat prin intermediul Facilității de Investiții pentru Vecinătate (NIF Grant).
Împrumutul vine la pachet cu un program intens de restructurare și optimizare a CFM care presupune, în cel mai optimist scenariu, că din 2022 compania va dispune de fonduri proprii pentru dezvoltare. În scenariul pesimist, compania va dispune de fonduri pentru dezvoltare abia după 2031.