De ce televiziunea lui Plahotniuc protejează jocurile de noroc?

0
179

350 mii de Euro în doar șase luni de la Loteria Națională a Moldovei (LNM) la Prime TV. Poate aici e răspunsul? 

Timp de peste o lună, Prime și alte canaluri din fostul imperiu mediatic al lui Plahotniuc atacă inițiativa noastră cu anularea facilităților jocurilor de noroc. Eu cred că e o inițiativă foarte bună și necesară.

Știrile din fostul mediaholding despre ea au fost eminamente critice. Regretabil, argumentarea noastră nu a fost considerată interesantă de redactori și au dat doar poziția industriei. Asta e. 

Cifra de 350 mii EURO mi-a căzut în poale chiar de la Plamen Milanov, directorul companiei NGM Company, partenerul privat în Loteria Națională, în cadrul unei dezbateri la subiect vinerea trecută. 

Loteria Națională și-a direcționat bugetul extrem de generos pentru publicitate într-o singură direcție – spre Canalul Prime TV, proprietar al căruia este Vlad Plahotniuc. În doar șase luni Prime a încasat 350 mii de EURO. Cât urma să încaseze pentru tot anul 2019, nu știm. Să zicem 700 de mii. Cât urma Prime să încaseze în următorii ani, după ce businessul se mai dezvolta, nici nu mai vreau să estimez. Cert e că pentru Prime și restul din holding, asta nu e doar atac motivat politic, ci și protejarea veniturilor proprii. 

Iată de ce Prime acum țipă isteric și produce materiale siropoase despre cum oameni care au câștigat loteria „merită să-și țină banii” fără a plăti impozite. Miza pentru Prime este mult mai mare decât asta. 

În această postare las la o parte aspectul moral al industriei jocurilor de noroc. Deși accept criticile în adresa industriei, nu vreau să deraiem dezbaterea spre sentimente. Să vorbim despre cifre și fapte. 

Argumentele noastre în favoarea acestei măsuri țin de echitate. Industria jocurilor de noroc se bucură de scutiri nejustificate. Ele trebuiesc și vor fi anulate. Atunci când ai noroc să câștigi o loterie și nu plătești impozite, nu e corect față de toți restul, care fac aceiași bani timp de ani de zile, plătindu-și impozitele. Primăriile trebuie să aibă dreptul să impună taxe locale, pe sălile de automate și pariuri.

Așa e corect. Eu nu voi putea explica unui antreprenor de ce el trebuie să-și plătească toate taxele și impozitele, iar industria jocurilor de noroc – nu. 

Date fiind facilitățile fiscale, industria jocurilor de noroc răspunde previzibil și se extinde. Toate premizele există și astea le sunt și planurile. 

Deși încearcă să concentreze atenția publicului doar pe vânzarea de tichete de loterie, Loteria Națională deține monopol de stat pe trei segmente: jocuri de noroc, loterii și pariuri sportive. Se vorbește doar despre loterie și se evită subiectul aparatelor electronice de joc și a pariurilor sportive. 

Aparate de joc.

La moment, în anul 2019, Loteria Națională are 1016 aparate de joc pe teritoriul țării. Până în 2021 ei planifică să crească la 5.000 de aparate. Despre posibilele efecte sociale ale acestui lucru o să tac. 

Venitul Brut este estimat la 3,66 milioane EURO în 2019, iar în 2021 – 18 milioane EURO. 

Și nu vor să plătească nici un impozit. Toate aceste aparate vor fi importate fără a plăti nici o taxă, ele vor fi amplasate pe teritoriul țării fără ca primăriile să aibă vreun drept să le impoziteze, iar câștigurile vor rămâne neimpozitate. 

Profitul net al Loteriei Naționale din automatele de joc, planificat pentru tot anul 2019, este de 456.198 EURO, adică ceva mai puțin decât trebuia să primească Prime în 2019. 

Beneficiul statului din automatele de joc în 2019 este estimat la 518.406 EURO. Statul va avea un beneficiu mai mic decât Prime din această afacere în 2019. În 2021 beneficiul statului (partenerului public) este estimat la 5,5 milioane. Doar îmi imaginez cât urma să meargă în mediaholdingul lui Plahotniuc. 

Loterii și pariuri sportive.

Aici, până în 2022, sunt planificate vânzări de 61,83 milioane EURO. Beneficiul statului în 2022 urma să fie 3,81 milioane EURO. Cât urma să primească Prime, rămâne doar să speculăm.

Deloc sofisticată schemă. Chiar simplă ca bună ziua. Direcționezi bugetul de publicitate dintr-o companie de stat în televiziunea ta și astfel îți acoperi cheltuielile de propagandă mediatică. Și uite pe astfel de scheme se produceau minciuni pe bandă rulantă. Și asta doar unul din fluxuri – publicitatea. Și dacă ne mai uităm la cheltuieli de distribuție, achiziții, și altele?

Dumitru Alaiba, deputat în Parlamentul RM

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here