Bătălie în sud-estul Europei pentru o investiție germană de un miliard de euro

0
1422

Anunțul VW că amână decizia finală pentru construirea unei fabrici de mașini în Turcia după ce armata turcă i-a atacat pe kurzii din Siria a provocat în Europa de Est un adevărat război al contraofertelor pentru atragerea celui mai mare fabricant auto din lume.

”Președinția Serbiei a anunțat că a oferit pentru noua fabrică, de 1 miliard euro, mai mult decât oricare alt concurent, Bulgaria a promis, pe lângă subvenții mai mari,  investiții substanțiale în infrastructură – o autostradă spre Dunăre , România mizează pe mai multe avantaje, iar Croația, ultimul intrat în cursă, ar avea o legătură directă la VW prin intermediul unui constructor local de mașini electrice”, scrie Ziarul Financiar.

VW a indicat de mai multe ori că nu are planuri pentru alte locaţii, iar între timp ofensiva militară turcă din Siria s-a oprit. Însă speranţele în est, mai ales când sunt rostogolite pe scena politică, mor ultimele.

Pentru o ţară est-europeană care vrea să producă bunuri cu valoare adăugată mare, a avea o uzină a unui mare constructor auto german este o adevărată mană cerească: prestigiu, locuri de muncă, calificare profesională, tehnologie, investiţii, atragerea de furnizori de componente. Iar guvernanţii, al căror rol în atragerea unor astfel de companii, prin subvenţii sau facilităţi cum ar fi construirea de infrastructură, nu poate fi contestat, îşi pot asuma creditul.

Daimler şi-a construit o fabrică de motoare de 500 de milioane de euro în Polonia în doar un an şi vrea să-şi dubleze personalul de acolo la 1.000 de angajaţi. Mai nou, compania mamă a Mercedes s-a hotărât să-şi extindă operaţiunile de producţie poloneze la baterii pentru maşini electrice. Aceasta înseamnă şi mai multe locuri de muncă. Şi VW este prezent în Polonia, unde produce autoutilitare.

Viitoarea fabrică VW ar reprezenta o investiție la fel de importantă. Însă constructorul auto a anunțat miercuri, 23 octombrie că planurile pentru noua uzină sunt încă în așteptare iar în prezent nu există planuri pentru alte locații“.

VW şi-a înființat deja o firmă de producție în Manisa, o provincie turcească de la Marea Egee unde ar fi urmat să fie construită uzina pentru care se războiesc statele est-europene. Firma Volkswagen Turkey Otomotiv Sanayi ve Ticaret a fost constituită cu un capital de 943,5 milioane de lire turcești (164,5 milioane de dolari), potrivit Hurriyet Daily News. Compania are ca obiect de activitate proiectarea, producerea, asamblarea, vânzarea, importul și exportul de automobile, camioane și alte vehicule cu motor și de transport și de componente și piese auto. Firma a fost înființată deși VW nu anunțase Turcia ca fiind alegerea sa finală.