Confezioni Andrea este un grup multinațional în domeniu de automotive, și anume în producerea huselor externe de unică folosință, pentru cele mai renumite branduri auto din Europa. În luna mai a anului trecut ne-am înregistrat compania iar din iulie deja am angajat primii 50 de oameni și am început să producem huse pentru automobile. De atunci am ajuns la peste 900 de oameni. Investitorii noștri au decis să-și concentreze producerea în Soroca. A fost o întreprindere în România care făcea parte din grupul italian, dar investitorul italian a decis să renunțe la unitatea de producție din țara vecină și să concentreze toată producția în Soroca. Pentru acest an ne propusesem să majorăm capacitățile de producție, inclusiv creșterea numărului de angajați până la circa 1200 de persoane. Pentru 2020 era planificată o creștere a producției cu 30-35%. Am pornit foarte și foarte optimist cu foarte mari speranțe.
- Care au fost primele decizii asumate de managementul companiei?
Nu am avut timp pentru stres. Trebuia rapid de făcut tot posibilul pentru a supraviețui. Și aici principalul factor era viteza de reprofilare. Erau perioade când toți se plângeau că s-au săturat să stea acasă, dar noi eram suprasolicitați din cauza ritmului alert. Tot atunci, Agenția de Investiții, împreună cu reprezentanții proiectului GIZ, cărora le mulțumesc nespus de mult pentru tot sprijinul acordat în procesul de păstrare pe linia de plutire a afacerii și, respectiv, colectivului, au venit cu ideea să ne reprofilăm producerea.
Prima decizie, coordonată cu investitorul, a fost plecarea într-un concediu plătit de două săptămâni. Principalul scop a fost să facem tot posibilul pentru a păstra toată echipa. În condițiile în care Moldova este unicul producător și furnizor, păstrarea intactă a întregului proces de producere era o misiune strategică. Din această cauză am decis să sistăm activitatea întreprinderii pentru a nu-i supune unor riscuri.
Imediat, într-un cerc restrâns, am început să lucrăm intens asupra pregătirii tuturor actelor permisive și testării eventualelor modele de noi produse de protecție. Am produs, de probă, mai multe unități, pentru a testa calitatea fabricării și gradul de adaptare a întregului proces de producție.
– Pe cât de rapid s-a reușit să se treacă de la producția huselor de unică folosință pentru automobile la combinezoane, halate și măști de unică folosință?
Reprofilarea s-a produs în mai puțin de două săptămâni, în timp ce majoritatea angajaților erau acasă în concediu. Pe data de 18 martie nici nu ne gândeam să începem să ne reprofilăm pe produse medicale de protecție, iar spre sfârșit de lună deja am fabricat prima partidă de 200 de combinezoane. În acest timp restrâns am pus pe roate întregul proces de fabricare, de la croirea materialului până la coasere și ambalare.
Am reușit să ne reprofilăm, în opinia mea, destul de repede datorită faptului că investitorul italian avea deja o serie de produse la nivel de proiect. Noi le-am preluat și le-am perfecționat. De exemplu la italieni bahilelele sunt separate de combinezon. Noi am decis să le facem integrate în combinezon, pentru a-i oferi acestuia un grad sporit de protecție.
Prima partidă am fabricat-o cu zece angajați. În primele zile produceam câte 50 de combinezoane pe zi, iar în ultimele zile fabricam câte 8000 de combinezoane de protecție. Acum avem la depozit peste 20 000 de unități, iar în prima lună am scos pe piață peste 50 000 de unități.
- Cum au reacționat angajații când a venit timpul să revină la fabrică?
Toți oamenii erau speriați de starea de urgență și nimeni nu dorea să iasă la lucru. Mai grav e că Soroca a fost primul oraș care a intrat în izolare din cauza carantinei. Peste 80% din angajații noștri sunt din satele din afara orașului. Din această cauză, ne-am ciocnit cu probleme majore ce țin de transportarea acestor angajați. Transportatorii nu îi puteau transporta pe toți din cauza condițiilor de securitate care impuneau norme stricte de securitate.
La prima etapă, ne-am bazat doar pe oamenii care locuiau în Soroca și care puteau veni la serviciu doar pe jos. Transport public nu era, transportul oferit de întreprindere nu circula. În aceste condiții, pe cei de la marginea orașului îi aduceam la serviciu, individual, cu taxiurile sau cu transportul personal.
Mai târziu, pentru a-i aduce în siguranță pe toți la serviciu, le ofeream tuturor seturi de protecție de unică folosință, măști și mănuși. Un microbuz avea dreptul să ia doar jumătate din locurile disponibile, așa că practic îi așezam pe fiecare pentru a respecta distanța socială și a-i învăța să se protejeze eficient. Chiar și în sala de producere îi puneam la distanță maximă.
Oricum, la toate ședințele și întâlnirile pe care le am cu ei prin fabrică, nu obosesc să le spun că trebuie să respect extrem de strict regulile de securitate anti COVID. Din cauza unei singure persoane poate suferi toată întreprinderea de la Soroca și nu numai.
- Care sunt planurile pentru următoarele luni? V-a oferit unele oportunități de dezvoltare această pandemie?
Cred că după pandemie, și aici părerile noastre corespund cu cele ale investitorilor italieni, vom avea o a doua direcție în producție – fabricarea produselor medicale de protecție, în special combinezoane și halate. În final, desigur, depinde de cerere dar noi suntem gata să dezvoltăm în continuare și această direcție. Eu cred că un procent de va fi destinat proiectului medical al companiei, pe lângă direcția de bază.
Dacă e să comparăm soarta noastră și a altor companii din Republica Moldova, vă pot spune că noi am avut parte de o relansare rapidă și chiar de o dezvoltare. Sunt foarte multe companii care continuă să fie cu activitatea sistată, iar oamenii să stea acasă fără lucru. Foarte mulți sunt într-o situație critică.
La noi, de exemplu, reieșind din faptul că nivelul de producție e într-o continuă creștere, am început să facem angajări. Îi angajăm pe oameni temporar pentru perioada implementării proiectului medical.
Implementăm noi tehnologii, cum ar fi sudarea cu ultrasunet a echipamentelor de protecție, procedură care ne permite să oferim produselor noastre un grad de protecție mult mai mare, acestea fiind practic impermeabile.
Investițiile vor continua în acest an, în special în utilaje noi, pentru a extinde producerea. Intenționăm să deschidem noi linii de producere. Acum așteptăm relansarea domeniului automotive din Europa. O revenire la normal deja se resimte, în special în Germania, care s-a apropiat foarte mult de indicatorii de la sfârșitul anului trecut.
- Ce vă doriți personal și companiei pe care o gestionați pentru perioada imediat următoare?
Eu le doresc tuturor sănătate, colectivului meu și tuturor oamenilor din afara lui. În aceste condiții e greu de lucrat. Echipei vreau să-i urez să rămânem la fel de prietenoși și uniți, ba chiar și să mai creștem din contul unor noi colegi. Într-o echipă unită, unde toți cunosc ținta spre care tind, toate scopurile sunt realizabile.