Momentele de incertitudine pe care le traversăm solicită organizațiilor să-și consolideze reziliența, ingeniozitatea și curajul pentru a adopta noi modalități de lucru. Pandemia de COVID-19 nu este un moment de status quo, ci o trambulină pentru acțiuni. Aceasta este opinia futurologului și trainerului în leadership, autorul cărții „The 3D Leader: Take Your Leadership to the Next Level” și unul dintre speakerii summitului ”HRD: A Virtual Experience”, Terence Mauri.
Pandemia a forțat companiile să se gândească la natura muncii, la modul și ritmul în care lucrăm și de ce lucrăm – iar schimbarea trebuia să fie făcută rapid. Vechile tempouri de lucru nu mai sunt actuale și companiile acum au curaj să se schimbe, spune futurologul.
El mai menționează că suntem în anul în care poți reproiecta și regândi ceea ce este posibil. ”Poate că acesta este un an în care te poți lăsa de mentalitățile vechi, de principiile vechi de abordare a muncii, a dedicării dar și a vieții la general”.
Organizațiile trebuie să înceapă să-și pună câteva întrebări majore despre modul în care vor acționa în viitorul post-pandemic, despre cum să găsească soluții simple pentru o complexitate tot mai mare și cum să combine siguranța angajaților cu rentabilitatea. Trainerul menționează că însăși natura competiției se schimbă iar businessul nu mai este cel de odinioară. Acum concurezi după capacitatea de învățare, după ecosistemele dezvoltate, după capacitățile fizice, după imaginație și după gradul de reziliență. Deci, astăzi este cel mai lent tempou de lucru care va exista.
Mauri consideră că acesta poate fi un nou punct de inflexiune, foarte interesant, de altfel, deoarece o convergență a inteligenței artificiale, a automatizării și a internetului forțează o regândire a practicilor de muncă. Acest nou mod de a lucra va fi condus de oameni, dar pus în aplicare cu ajutorul tehnologiei, diversificat intenționat, orientat spre atingerea scopului, funcțional și operațional, și construit pentru viteză.
Cum ajungem acolo?
Mauri propune trei strategii pentru a lansa, a da amploare businessului și a prospera în această nouă eră, și pentru a transforma perturbarea cauzată de pandemie în oportunitate. Primul pas este definirea clară a scopului activității. Pentru ca oamenii să se simtă implicați și motivați la locul de muncă, ei trebuie să se simtă conectați la ceea ce fac și să contribuie la realizarea scopului companiei.
„Știm cu toții ce facem, știm cu toții cum facem acest lucru, însă puțini dintre noi știm de ce facem ceea ce facem… Timpurile incerte necesită certitudine de scop”, susține Terence Mauri.
Căutarea și definitivarea scopului trebuie să prevaleze asupra căutării profitului. Scopul trebuie să fie unul mult mai larg și să fie unul social. Acesta trebuie să fie articulat la scară atât pe orizontală, cât și pe verticală în întreaga companie. Organizațiile trebuie să pună accentul pe valori general-umane și nu doar pe valori economice. Acest scop comun trebuie să fie încorporat în cultura și ADNul companiei.
Mauri subliniază că două treimi din obiceiurile de la serviciu se întâmplă de la sine, fără a fi planificate. Așadar, este crucial ca organizațiile să își ia timp pentru a vedea dacă își depășesc sau își îndeplinesc cu succes scopul, atât la nivel organizațional, cât și la nivel de echipă sau individual.
Pe lângă scop, organizațiile trebuie să se concentreze pe încredere. Încrederea este elementul principal într-o organizație. Fără aceasta, afacerile se descompun, societatea se descompune. Încrederea este cel mai puternic atu al unui manager, așa că încrederea la scară largă este cea de-a doua strategie căreia ar trebui să-i dai prioritate.
A treia strategie este curajul. Mauri recomandă companiilor să aleagă curajul în locul confortului. „Cred că cele mai mari probleme din lume nu sunt din cauza IQ-ului, ci din lipsa curajului”, spune expertul.
Companiile și angajații trebuie să aibă curaj să vorbească despre ceea ce contează cu adevărat și curaj de a renunța la procesele inutile din timpul muncii. El cheamă companiile să se gândească dacă au o „cultură a tăcerii”, în cazul organizațiilor din sfere medicare sau de zbor avia unde o încercare de a-ți spune punctul de vedere poate avea consecințe fatale.
Viteză
Încrederea, curajul și scopul ajută la consolidarea rezilienței în organizații. Ceea ce împărtășește actuala cultură a companiilor ultra-reziliente, cum ar fi Amazon, Netflix, Apple și altele, este posibilitatea de a lansa rapid noi produse și servicii, și de a trece la tempouri potrivite, spune Mauri.
Aceste companii se concentrează asupra schimbării mentalității, creșterii și noilor modalități de a face lucrurile. Ei mai degrabă schimbă viitorul, decât sunt perturbați de acesta. De asemenea, aceste companii îmbrățișează întreruperea activității pe o perioadă și își actualizează modelele de afaceri.
Futurologul menționează că prosperarea după perturbarea funcționării normale constă în capacitatea de a te reînnoi și de a te reinventa la scară largă. ”Timpul tău este prețios, nu trebuie să pierzi timp, să fii prins de dogme, să crezi că poți trăi după părerile celorlalți. Nu permiteți zgomotului vocilor altora să vă înnebunească vocea interioară. Cel mai important este curajul și puterea pentru a începe”, spune Mauri.
Pandemia a impus schimbări asupra companiilor, indiferent dacă erau sau nu pregătite. Acestea nu au avut de ales decât să fie agile și curajoase, și să creeze noi obiceiuri peste noapte. Având în vedere vechile reguli de activitate economică, este o ocazie ideală de a ne gândi cu adevărat la viitor la scară largă, a conchis futurologul.