Steinel Electronics, o companie germano-elvețian ce produce senzori de mișcare, corpuri de iluminat cu senzori, generatoare de aer cald și pistoale de lipit cu silicon activează în Republica Moldova de 13 ani și are 320 de angajați. Despre activitatea companiei în perioada pandemiei relatează directorul Ruslan Gunup.
- Dle Gunup, care au fost primele acțiuni întreprinse după declanșarea pandemiei?
Pe la mijlocul lunii martie curent, când au început primele cazuri de depistare a virusului la cetățeni moldoveni, am aprobat rapid un plan de acțiuni anti COVID. Au fost mai multe acțiuni întreprinse, în special, instalarea dispozitivelor cu dezinfectant la toate intrările în sediul companiei și în locațiile cu un flux major al personalului, inclusiv, secțiile de producție și unitățile sanitare.
Am delegat o persoană care să țină la control cantitățile de dezinfectant care sunt la noi la depozit și el ne prezintă săptămânal rapoarte, pentru ca să nu ajungem la un moment în care să nu mai avem dezinfectant la depozit.
În plus, am instruit persoanele care se ocupă de curățenie ca să dezinfecteze toate suprafețele, minim de două ori pe zi, balustradele, mânerele ușilor și locurile comune.
Am anulat toate ședințele cu mai mult de 20 de angajați, așa cum prevede și legislația. Acum toate ședințele se desfășoară maxim 15 minute și într-un grup foarte restrâns.
Am anulat ședințele secțiilor de producție. În schimb, am procurat niște dispozitive sonore, prin care anunțăm toate informațiile.
Am introdus restricții la deplasarea prin fabrică, astfel evitând plimbările fără un scop concret prin fabrică.
Nu admitem la serviciu persoane care prezintă simptome de boală sau pe cei care au avut contact cu persoane venite de peste hotare sau care prezintă simptome. În acest sens avem discuții permanente cu angajații și îi informăm despre pericolele acestei boli și a transmiterii acesteia. Dacă există astfel de cazuri, angajatul se auto izolează și dă testul pentru a verifica dacă este pozitiv sau negativ.
- Ce schimbări au suportat procesele interne din cadrul companiei, în special procesul de producere?
Noi am încercat să-i distanțăm la maxim pe angajați. La liniile de producție sunt mese care au peste un metru treizeci – un metru cincizeci lungime. Astfel respectăm distanța de minim un metru. Dar oricum, am redistribuit personalul astfel încât să lucreze la o distanță maximă unul față de altul în secția de producție.
În plus, am redus numărul de scaune în cantină, ca să păstrăm distanțarea socială, ca să nu să se așeze mai mult de două persoane la masă. Scaunele sunt amplasate pe diagonală, astfel asigurând distanța de protecție.
Pe lângă aceasta, angajații sunt obligați la deplasarea pe teritoriul fabricii să poarte mască de protecție.
Unele persoane au lucrat de acasă o perioadă anumită, iar altele continuă până acum. Pentru o parte din persoane s-a redus programul de lucru de la fabrică, iar restul programului de lucru îl execută de acasă.
- Situația mai puțin obișnuită din perioada pandemiei a avut careva plusuri pentru întreprindere?
Una din părțile pozitive este că s-a redus foarte mult fluctuația de personal. În plus, s-au redus considerabil numărul concediilor de boală. Reducere a fost chiar cu 50%-60%. Oamenii au devenit mult mai responsabili. Am început să fim mai atenți și să respectăm măsuri minime de igienă la locul de muncă, mă refer chiar și la utilizarea dezinfectanților pentru mâini.
- Care sunt prognozele de mai departe? Cum credeți că va evolua afacerea?
În cazul nostru, afacerea nu a fost afectată în mare măsură. În ultimele câteva luni am resimțit o reducere a volumelor de comenzi de 10-20%, dar încetul cu încetul începem să revenim la normal. Din evoluția indicatorilor principali, vă pot spune că nu vedem careva pericole să fim afectați într-o măsură mai mare.
- Există careva măsuri aplicate pe timp de pandemie care să fie păstrate și după epuizarea acesteia?
Desigur, în primul rând instalațiile sonore prin care anunțăm angajații. Nu vom mai reveni la ședințe. Când avem ceva de anunțat – anunțăm rapid și la toți deodată. În plus, de la începutul pandemiei verificam temperatura fiecărui angajat. Pentru aceasta, recent, am achiziționat un thermal scanner, care va continua să fie folosit și după pandemie pentru a ține sub control sănătatea tuturor angajaților. Astfel vom evita riscul infectării de către angajați care vin la serviciu chiar și cu o simplă viroză.
Interviul face parte din campania de mulțumire adresată tuturor investitorilor străini din Republica Moldova care pe perioada pandemiei au demonstrat un simț înalt de responsabilitate socială, un exemplu model de grijă pentru angajați și proactivitate în reconceptualizarea activității. Campania este promovată de Agenția de Investiții cu sprijinul Proiectului „Consilierea Guvernului Republicii Moldova în politici economice”, implementat de către GIZ Moldova cu suportul financiar al Guvernelor Germaniei și Elveției’’.