Printre oportunitățile pe care le oferă criza actuală, aceasta sunt și creșterea gradului de empatie față de oameni, dezvoltarea competențelor decizionale, generarea de idei noi dar și consolidarea lucrului în echipă. Despre activitatea pe timp de pandemie a METRO Cash & Carry Moldova a relatat într-un interviu Serghei Martînov, Director General al companiei.
- Dle Martînov, pandemia COVID19 a pus oamenii de afaceri într-o situație de decizii contra cronometru. Care au fost primele decizii luate în cadrul companiei Dvs?
Anul 2020 ne-a prins cu alte planuri dar a trebui să considerăm acest factor extern și pe care nu putem să-l controlăm, din păcate, cum este pandemia. Fenomen care a afectat majoritatea țărilor. Noi am lansat prima celulă de criză încă pe 25 februarie 2020, când am realizat cât de serioasă este această criză, analizând experiența colegilor noștri din grup și care deja treceau prin acest proces. Am creat un plan de acțiuni care ne-a permis să ne adaptăm și să asigurăm funcționalitatea afacerii.
La baza strategiei noastre au fost doar două obiective: 1. siguranța angajaților și clienților 2. continuitatea afacerii. Toate deciziile luate sunt analizate prin prisma acestor două obiective majore. Ceea ce nu poate fi executat la moment am renunțat sau am amânat. Acolo unde am putut salva costuri, le-am redirecționate către cele două obiective: am investit în echipament și mijloace de protecție pentru angajați, precum și în diverse acțiuni pentru protecția clienților. A trebuit să motivăm financiar efortul colegilor noștri din magazine care sunt în prima linie și au trecut în primele luni printr-un efort fizic dar și emoțional foarte mare. Am investit în proiecte comunitare pentru a susține lupta împotriva pandemiei. Toți angajații noștri activează și ne bucurăm că suntem în situația în care nu a trebuit să renunțăm la careva funcții sau să reducem veniturile angajaților.
- Ce schimbări a suportat strategia companiei, reieșind din condițiile impuse de COVID19?
Pentru anul 2020 n-am revizuit esențial strategia, a trebuit doar s-o adaptăm la contextul actual și anume am pus accent și mai mult pe dezvoltarea serviciului livrare la domiciliu iar din aprilie livrarea o facem din ambele magazine METRO din Chișinău, ceea ce a sporit arealul acoperit de acest serviciu, mult solicitat, în această perioadă. Ne-am propus să fim cât mai aproape de clienții noștri, prin urmare am extins livrarea practic în toate suburbiile orașului Chișinău. Pentru clienții HoReCa, încercăm să-i ajutăm prin promovarea serviciilor lor, prin canalele noastre de comunicare.
Din luna iunie am implementat în magazinele din Chișinău case cu autoservire pentru a oferi oportunitatea clienților ca să opereze rapid și eficient facturarea produselor și să limităm punctele de contact. Dacă experiența din Chișinău va fi una pozitivă, o vom extinde și în orașul Bălți.
Orice criză are și beneficii. Printre oportunitățile pe care le oferă aceasta sunt și creșterea gradului de empatie față de oameni, dezvoltarea competențelor decizionale, generarea de idei noi dar și consolidarea lucrului în echipă.
- Ați regândit și proiectele de responsabilitate socială?
Noi preferăm să înglobăm responsabilitatea socială într-o categorie mai largă – sustenabilitatea. Pentru că aici vorbim de patru direcții principale: mediu înconjurător, lanțul de produse și producătorii, angajați și implicarea socială în comunitate. Pe durata ultimelor luni desigur că accentul cel mai mare a fost pe componenta de implicare socială în comunitate, dar n-am exclus și ceilalți piloni din vizor. Am decis să diversificăm efortul nostru pe mai multe direcții. Am susținut sistemul medical și social din Moldova prin contribuția către Guvernul Republicii Moldova în valoarea de un milion lei. Pe lângă aceasta, de asemenea am susținut diverse asociații și organizații nonguvernamentale cu produse alimentare sau donații financiare, care la rândul lor au donat echipament medical sau au livrat produse alimentare către persoanele care necesită ajutor, în această perioadă complicată. În paralel, am mai lucrat și la alte proiecte din strategia noastră. În luna mai am activat încă două stații pentru încărcarea automobilelor electrice la magazinul din sectorul Botanica și cel din Bălți.
N-am uitat nici de producătorii locali, colaborarea cu ei fiind una din prioritățile noastre. În această perioadă am lucrat la o campanie de promovare a producătorilor și produselor locale. Urmează și alte proiecte în acest sens.
- Care sunt lecțiile acestei noi situații?
În condiții de criză cel mai bine ies la iveală capacitățile antreprenoriale ale celor care fac afaceri. În criză dispar unele afaceri dar și se creează oportunități pentru altele. Pentru ca generarea acestor idei și crearea de afaceri să fie ușor de realizat, statul trebuie să faciliteze acest proces. Cum se poate face? Prin suport, diminuarea poverii fiscale, liberalizarea și digitalizarea serviciilor pentru a exclude cât mai multe bariere în crearea de noi afaceri. Cred că resursa care face diferența este capitalul uman iar statul trebuie să investească în crearea condițiilor ca acestea să vrea să activeze în această țară și să se dezvolte. Această criză a arătat mai mult ca niciodată ca un sistem medical bun și social va fi unul din criteriile pentru care statele vor fi evaluate de către cetățeni, în următoare perioadă. Ar trebui să investim foarte mult în aceste domenii ca cetățenii să poată lucra la distanță și pentru alte state sau companii, rămânând acasă și dezvoltând Moldova. Această se poate de realizat prin liberalizarea economiei, diminuarea economiei tenebre, transparență și crearea locurilor de muncă.
- Ce vă doriți pentru acest an?
Această criză a venit pentru mine ca o perioada foarte intensă. Cu toate că efortul a fost și rămâne a fi unul foarte mare, este un moment în care descopăr lucruri noi despre oameni. Mă bucur să văd că am în spate, probabil cea mai bună echipă din comerțul moldovenesc, o echipă de profesioniști foarte dedicată și implicată.
Îmi doresc să revenim la normalitate, ca pericolul pandemiei și răspândirii infecției să fie depășit iar colegii mei, familiile lor și întreaga comunitate să prospere.
Îmi propun să dezvoltăm afacerea în continuare, pentru că și această criză ne-a demonstrat că clienții noștri au considerat METRO un magazin sigur pentru cumpărături. Îmi doresc foarte mult ca și partenerii noștri din sectorul HoReCa să-si relanseze afacerile și să revină la o dezvoltare durabilă iar noi îi vom susține, în continuare.
Fișa investitorului:
METRO s-a lansat în Moldova în 2004, prin deschiderea primului magazin în c. Stăuceni, ulterior în 2006 rețeaua a fost extinsă cu încă două magazine, în sectorul Botanica al orașului Chișinău și unul în orașul Bălți. La acel moment politica grupului METRO era expansiunea, în special în țările în curs de dezvoltare, prin urmare Republica Moldova a fost considerată ca și o opțiune de a aduce standarde moderne în comerț și de a prelua rolul de leader de piață în segmentul comerțului cash& carry și en-gros. Din start au fost deschise peste 300 de locuri de muncă, deoarece au fost pregătiți specialiști și pentru al doilea magazin din orașul Chișinău. METRO a fost un pionier în comerțul modern în Republica Moldova, deoarece a adus principii de lucru care încă nu erau cunoscute și a susținut modificarea și îmbunătățirea cadrului legal în acest sens. De la deschidere au fost semnate contracte de colaborare cu companii autohtone, furnizori și prestatori de servicii, ceea ce a oferit oportunitatea de creare a peste 100 de locuri de muncă suplimentare, la parteneri.
Interviul face parte din campania de mulțumire adresată tuturor investitorilor străini din Republica Moldova care pe perioada pandemiei au demonstrat un simț înalt de responsabilitate socială, un exemplu model de grijă pentru angajați și proactivitate în reconceptualizarea activității. Campania a fost lansată de Agenția de Investiții cu sprijinul Proiectului „Consilierea Guvernului Republicii Moldova în politici economice”, implementat de către GIZ Moldova cu suportul financiar al Guvernelor Germaniei și Elveției’’.