Piața aeroportuară din Republica Moldova: Provocări și oportunități de dezvoltare

0
89

Industria aviației civile din Republica Moldova joacă un rol esențial în dezvoltarea economică a țării, generând locuri de muncă și facilitând conectivitatea internațională. Aeroportul Internațional Chișinău (AIC) rămâne principalul hub aviatic al țării, dar provocările legate de infrastructură, eficiență și concurență sunt din ce în ce mai presante, se arată într-o notă analitică semnată de Iurie Gotișan, director de program la Expert-Grup.

Creșterea traficului aerian este evidentă, numărul de pasageri ce tranzitează AIC dublându-se față de 2014, atingând aproximativ 4,1-4,2 milioane de călători în 2024. Această expansiune este determinată de aderarea Republicii Moldova la spațiul aerian comun european, apariția unor noi operatori pe piață și redirecționarea traficului de pasageri din Ucraina din cauza conflictului cu Rusia. Cu toate acestea, infrastructura aeroportuară nu a reușit să țină pasul cu această creștere, fiind afectată de capacitatea insuficientă a terminalului de pasageri, conectivitatea slabă cu rețeaua de transport public și feroviar, lipsa unui aeroport alternativ operațional și costurile aeroportuare ridicate comparativ cu cele din regiune, precum Iași, Cluj sau București. Reticența unor operatori aerieni de a introduce noi rute din Chișinău agravează situația.

Diversificarea ofertei aeroportuare ar putea reprezenta o soluție viabilă. Pe teritoriul Republicii Moldova există patru aeroporturi internaționale: Chișinău, Mărculești, Bălți-Leadoveni și Cahul. Dintre acestea, doar AIC și Mărculești sunt operaționale, în timp ce aeroporturile din Bălți și Cahul necesară investiții masive pentru a deveni funcționale. Aeroportul Internațional Mărculești funcționează în principal ca aeroport cargo, dar ar putea fi transformat într-o opțiune pentru zborurile low-cost. Aeroportul Internațional Bălți-Leadoveni dispune de o pistă favorabilă condițiilor meteorologice, dar activitatea sa a fost suspendată. Aeroportul Internațional Cahul este nefuncțional, necesitând reabilitări majore.

Pentru dezvoltarea pieței aeroportuare este necesară extinderea terminalului de pasageri la AIC pentru a acomoda fluxul crescut de călători, crearea unui nou terminal pentru zboruri low-cost pentru a atrage mai multe companii aeriene și modernizarea aeroportului Mărculești pentru a deveni un centru secundar de transport aerian. Reducerea taxelor aeroportuare ar spori atractivitatea AIC în fața concurenței regionale. Investițiile în infrastructura de transport public ar facilita accesul rapid la aeroport, iar liberalizarea pieței pentru mai mulți operatori aerieni ar crește competiția și ar duce la scăderea prețurilor pentru consumatori.

Tabelul de mai jos prezintă situația actuală a aeroporturilor din Republica Moldova:

Piața aeroportuară din Republica Moldova are un potențial semnificativ de creștere, dar pentru a valorifica aceste oportunități sunt necesare reforme strategice și investiții masive în infrastructură. O strategie clară de dezvoltare a aviației civile, coroborată cu un plan de modernizare a aeroporturilor existente, ar putea transforma Republica Moldova într-un nod regional de transport aerian eficient și competitiv.