Internetul a devenit, practic, principalul instrument de comunicare și informare pentru majoritatea oamenilor. În aceste condiții, cei ce se ocupă de vânzări au obținut o oportunitate excelentă de a-și promova mărfurile sau serviciile pe această platformă. Însă, astfel de doritori de a se promova pe internet sunt milioane, chiar sute de milioane în lumea întreagă. Și în aceste condiții, ce-i de făcut pentru ca informația despre serviciul sau marfa ta să ajungă la cât mai mulți potențiali clienți? Cum aceștia să aleagă să viziteze anume site-ul tău în defavoarea altor miii sau chiar milioane de site-uri. La acest subiect discutăm cu Radu Plugaru, director SEOlium, expert în promovarea şi optimizarea paginilor web pentru motoarele de căutare şi reţelele de socializare.
– Dle Radu Plugaru, ce reprezintă SEO și cum poate influența acesta afacerile?
În traducere directă din limba engleză, SEO (SearchEngineOptimization) ar însemna – optimizarea site-urilor pentru motoarele de căutare, ceea ce reprezintă o ramură a marketingului online. La SEOlium am învățat însă că optimizarea pentru motoarele de căutare funcționează ca o echipă formată din diagnosticieni, medici, stiliști și impresari care lucrează non-stop la depistarea și corectarea anomaliilor, scoaterea în evidență a aspectelor pozitive, stabilirea parteneriatelor și popularizarea produselor, în cazul nostru – paginile web. Mai simplu – SEO se ocupă de la A la Z de îmbunătățirea unui site din 2 perspective: comoditate pentru utilizatori și compatibilitate cu motoarele de căutare.
Impactul asupra afacerilor reiese din faptul că în 2017 [aproape] fiecare om stă zilnic în fața unui display, fie el monitor sau ecran de telefon. Mai mult decât atât – există un trend evident care arată că oamenii preferă să facă cumpărăturile din confortul casei sau biroului, fără a vizita magazinul fizic, iar mulți dintre ei încep cu o căutare Google. În acest fel – cine va dori să vândă și în viitor – va trebui s-o facă online, iar pentru aceasta – va trebui să fie în fața celor care căută produsele și serviciile lor.
– Cum trebuie construit un site pentru a avea un impact optim asupra vânzărilor?
Din fericire pentru agențiile SEO – nu există un singur răspuns pentru această întrebare. Sau, de fapt, la fel ca și în cazul oricărei alte întrebări legate de promovarea site-urilor, răspunsul este – depinde. Orice afacere, respectiv orice site, are specificul său, și pentru a atinge potențialul maxim – trebuie să oferi valoare, adică să pui pe primul plan experiența vizitatorilor. Doar așa îi poți transforma în clienți.
În practică aceasta poate însemna foarte multe lucruri. De exemplu, site-ul trebuie să fie curat, îngrijit, extrem de rapid, ușor de navigat, intuitiv și sigur. Dacă produsele pot fi procurate și plătite direct de pe site – atunci este necesară cumpărarea și instalarea unui certificat SSL. În cazul în care o bună parte dintre potențialii clienți navighează de pe telefoane inteligente și tablete (cei ce caută servicii de tractare, lăcătuș de urgență, un restaurant pentru cină etc.) – site-ul trebuie să ofere și o versiune mobilă extrem de optimizată și prietenoasă. Iar dacă vizitatorii pot vorbi diferite limbi atunci este clar că site-ul trebuie să ofere clientului un conținut personalizat în limba pe care o vorbește.
În același timp – un site de succes este recomandat de alți oameni, inclusiv – de oameni cu notorietate și autoritate printre semenii lor. Vizitatorii preferă să cumpere de acolo unde riscurile sunt mai mici, iar dacă cineva a testat un produs înaintea lor și îl recomandă – riscurile (deci și frica de a cumpăra) sunt mult mai mici
Pot exista sute de factori ce influențează decizia de a procura sau nu ceva de pe un site. Fiecare antreprenor trebuie să se pună în pielea potențialilor cumpărători și să se asigură că nimic nu îngrădește traiectoria unui vizitator din momentul aterizării pe o pagină web și până când primește produsul dorit.
– Dar un site de știri?
Un site de știri… Dar care este produsul și cine sunt cumpărătorii unui site de știri? Procesul nu este diferit de cel menționat mai sus. Un portal informațional (știri politice, informații economice sau din domeniul bancar, blog sportiv, platformă de filme online, bibliotecă de cărți electronice, colecție de softuri utile etc.) trebuie să rezolve necesitățile consumatorului din nișa aleasă. În cazul vostru – esențial este ca un vizitator să consume informațiile pentru care a venit – cât mai repede. În afară de faptul că însăși informația trebuie să fie de o calitate ireproșabilă, și cred că aici știți mai bine decât mine ce presupune acest lucru, și site-ul trebuie conceput așa încât să o prezinte fără riscuri – să fie rapid, sigur (fără viruși sau legături dubioase, pe protocol HTTPS), fără reclame excesive sau intrusive, să aibă o vastă rețea de recomandări, etc.
Și la final – proprietarul site-ul de știri trebuie să-și cunoască și respecte publicul, apoi să creeze un produs care se pliază perfect pe necesitățile lui. Dacă acesta este într-o măsură mai mare sau mai mică manelist – atunci este clar că și titlurile știrilor trebuie să conțină cuvinte precum ȘOCANT, INCREDIBIL sau EXCLUSIV, iar în postările pe rețelele de socializare fragmentele adăugate trebuie să denatureze adevărul sau să corespundă puțin cu conținutul pe care aterizează utilizatorul, căci important este un lucru – să aterizeze.
– Dacă totul este atât de simplu – de ce ar trebui ca cineva să apeleze la specialiști SEO?
În principiu, un specialist în promovarea site-urilor nu trebuie să fie neapărat angajat într-o firmă SEO. De fapt, adesea unele companii delegă aceste responsabilități unor angajați cumva-conectați cu site-ul, de exemplu programatori, designeri sau editori de conținut. Uneori chiar și secretarelor sau contabililor le revin responsabilitatea de a adăuga produse pe site și de a ”promova” site-ul pe Facebook, de exemplu
Dar lucrurile se complică pe măsură ce crește și gradul de concurență. Crește volumul de muncă și complexitatea lucrărilor necesare pentru a face față. Apare necesitatea ca cineva să se ocupe profesionist de aceste sarcini, și poate să fie oricine – fie cineva angajat, fie o agenție de marketing digital, iar aici există o serie de avantaje și dezavantaje conceptuale.
De exemplu, printre avantajele unei persoane angajate se numără – posibilitatea ca să lucreze full-time și în deplină cunoștință de cauză și armonie cu valorile și obiectivele companiei. La dezavantaje putem vorbi uneori despre lipsa cunoștințelor solide sau a experienței în domeniu (în Moldova și chiar România adesea nici nu găsim astfel de specialiști), iar în plus – costul ridicat al unui set de instrumente SEO specializate pe colectarea și prezentarea drăguță a informațiilor, automatizarea unor sarcini sau atenționarea în cazul în care ceva grav tocmai s-a întâmplat. Chiar salariul și cheltuielile asociate unei persoane ce lucrează full-time la birou pot fi uneori inacceptabile.
Pe de altă parte – o agenție SEO are avantajul că este mereu pregătită să rezolve sarcini de orice complexitate. Are cunoștințele, eficiența, experiența și uneltele necesare, iar adesea – chiar și costurile lunare sunt mai mici. La dezavantaje putem să enumerăm: un parcurs mai lung pentru a ”intra în temă”, comunicarea mai lentă cu clientul (din cauza distanței) și numărul mai redus de ore alocate (în funcție de bugetul convenit).
– Cât de răspândite sunt serviciile SEO în R. Moldova?
Nu foarte răspândite, dar sunt în creștere. Există câteva categorii de oameni de afaceri:
•cei care au o afacere, dar nu au un site
•cei care au o afacere, au un site, cunosc cuvântul SEO, dar nu îl practică
•cei care au o afacere, au site, nu cunosc cuvântul SEO, dar își promovează site-ul
•cei care au o afacere, au un site, cunosc cuvântul SEO și chiar îl practică
Dintre ei – inevitabil răsar și câțiva care apelează la serviciile noastre sau ale altor agenții.
– Cum ar trebui o companie care dorește să-și promoveze site-ul să aleagă o agenție SEO?
Ah… complicată întrebare. Cred că în primul rând ar trebui să se ferească de firmele care oferă garanții sau promit rezultate spectaculoase în scurt timp. De asemenea – să evite companiile noi, cele formate dintr-o singură persoană sau cele care oferă pachete prea ieftine.
A dialogat Ion Chișlea