Istoria unui dezastru urban

0
2467


Motto:

«Greșelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovați, se împiedică dezvoltarea unei țâri întregi și se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei.”

 Mihai Eminescu

După 12 ani de guvernare dezastruoasă, liberalii moldoveni din Consiliul Municipal Chișinău au dat lovitura. Din a doua încercare ei au reușit să demită conducerea primăriei capitalei. Au mers și pană acolo încât să voteze împotriva unui coleg din CMC, ales, ca și ambii ioni ciobani (liberal și socialist),  de către chișinăuieni. De fapt, în aceeași manieră ambiguă, departe de interesele și voința orășenilor, liberalii s-au comportat de când au venit la cârma orașului.

Sa ne amintim că aceștia au preluat primăria în 2007 când, după trădarea lui Roșca, electoratul unionist a preferat un nou (vechi!?) curent pro-european – cel liberal. Înscăunați în funcții de conducere, nepotul – în cea de primar general și moșul în cea de președinte al CMC, liberalii au demarat, practic, un război împotriva chișinăuienilor. Fără a ține cont de prevederile Planul Urbanistic General (PUG), aprobat de predecesorii săi, au început împărțirea pe bani mărunți a terenurilor și încăperilor publice, preluarea fluxurilor financiare de pe piețele transporturilor, construcțiilor, comerțului, petrolului, publicității etc. Acest dezmăț nu putea fi tolerat de partenerii de atunci ai coaliției –  liberal-democrați, social-democrați si PPCD-iști și, drept urmare,  moșul a fost debarcat din fotoliul de președinte.

Liberalii au găsit însă un alt aliat – comuniștii, începând sa „coopereze” cu aceștia în interesul ambelor fracțiunii. Mai departe, câțiva consilieri comuniști (ce controlau piață centrala, afacerile funciare și funerare) chiar au trecut în tabăra liberală. Fărădelegile au continuat și după următoarele alegeri din 2011 iar cooperarea cu comuniștii s-a consolidat. Deși au fost demarate și câteva proiecte de reabilitare a drumurilor, lansarea asamblării troleibuzelor, chișinăuienii nu au simțit nicio îmbunătățire a condițiilor de trai. Dimpotrivă, din an în an, Chișinăul devenea orașul celor mai mari scandaluri dintre locuitori și investitori, cu un trafic insuportabil, zone verzi într-o permanentă degradare, fiind împânzit de construcții “grozave” și agresive încadrate în ansambluri cu valoare arhitectural-urbanistică  îndoielnică. Treptat, după dezastrul urbanistic declanșat, Chișinăul devine un oraș de lumea a treia, cu o identitate incertă și intră în topul celor mai urâte capitale din lume.

Pe de altă parte, proiectele demarate cu mare zgomot au fost realizate cu întârzieri enorme, cu o calitate proastă a lucrărilor și  supra costuri mari finanțate atât din bugetul municipal cât și din fonduri internaționale. Lacul Valea Morilor continuă să fie acoperit în proporție de 1/3 cu stuf iar scările de acces sunt deteriorate chiar și după renovare. Programele de reabilitare a străzilor principale au fost compromise în totalitate de execuția necalitativă a lucrărilor de către același contractor controlat de partida liberală. Programul de asamblare a troleibuzelor a fost demarat tot printr-o firmă căpușă conectată la liberali, ocolind procedura de achiziții publice transparente. Problema mirosului de la stația de epurare nu a fost soluționată definitiv, zona respectivă fiind botezată de către chișinăuieni cu numele de familie a edilului. Amenajarea a câteva zeci de curți din Chișinău şi crearea unor locuri de parcare, cu care se lăuda primarul înainte de fiecare electorală, a costat o groază de bani, eficiența și utilitatea acestor lucrări fiind destul de limitată. Unica pietonală de vreo sută de metri, construită pe parcursul a trei ani cu peste zece milioane de lei reprezintă o bătaie de joc față de chișinăuieni. Nu în zădar maestrul Eugen Doga, cetățean de onoare a capitalei, spunea că strada respectivă „nu e pentru pietoni, ci pentru cai”.

În timp ce întreprinderile municipale falimentau una după alta, firmele liberalilor se îmbogățeau ca pe drojdii. Între timp, PL-iștii trec  într-un sediu nou, o clădire municipală de lângă casa moșului, alungând angajații primăriei în alt sediu. În sediul vechi, de pe strada București, se dezvoltă proiectul unui centru de business, finanțat de o firmă de miliarde a moșului.

Odată cu îmbarcarea nocturnă a guvernului PD la începutul lui 2016, unchiul condiționează susținerea acestuia cu adoptarea noii redacții a legii privind statutul municipiului Chișinău în varianta liberalilor. Potrivit modificărilor, împuternicirile primarului general se extind, iar cele ale CMC se restrâng. Însă aceasta nu ajută foarte mult. Consilierii municipali socialiști, având o fracțiune numeroasă, refuză să coopereze cu liberalii, așa cum o făceau anterior din postura de consilieri comuniști.  Pe de altă parte,  solicitările nelimitate ale partidei liberale privind valorificarea bunurilor municipale, intră în contradicție cu proiectele ambițioase ale coordonatorului guvernării. După eliminarea liberalilor din guvernul PD, încep adevăratele probleme pentru nepot. Unul câte unul, colegii de clasă, colegii de partid și alți parteneri de afaceri liberali îl trădează, făcând denunțuri la  procuratura coordonatorului. În rezultat, nepotul este suspendat din funcție și purtat prin numeroase ședințe de judecată inițiate la comanda acestuia.

În locul lui, la cârma primăriei este numită o altă persoană, la fel de odioasă, dar mult mai experimentată în delapidarea banului public. În scurt timp, consiliul capitalei, sub acordul tacit al aleșilor municipali,   schimbă personalul de conducere în cele mai importante departamente ale primăriei și întreprinderi municipale. Stoarcerea banilor publici continuă în interesul altei partide zise de această dată democrată. Coordonatorul obține undă verde la toate solicitările sale. Unele sume din miliardul furat din sistemul bancar ajung cel mai probabil în mega proiectele de construcție locativă, hotele cu șase stele, clădiri pentru oficii etc.

Despre calitatea consilierilor aleși nici nu are rost să vorbim. Majoritatea din ei nu cunosc problemele reale ale chișinăuienilor. Deși au avut suficientă asistență tehnică, un PUG aprobat, mai multe concepte, strategii, programe sectoriale elaborate de experți și puse la dispoziția lor, pe parcursul a 12 ani consilierii liberali nu au asigurat aprobarea niciunui document de dezvoltare a capitalei. Preocupările principale ale acestora au fost ca împreună cu diferiți aliați la diferite etape să-și majoreze îndemnizațiile de ședință, care sunt mai mari decât cele ale deputaților și, în primul rând, intermedierea afacerilor cu primăria și promovarea altor interese personale.

Astfel, guvernarea dezastruoasă liberală de aproape 12 ani a lăsat o moștenire nefastă chișinăuienilor. În aceste condiții regândirea și eficientizarea  managementului administrației municipale, inclusiv regândirea organizării teritorial-administrative rămâne o problemă importantă pentru viitorii primari și consilieri, fiind un factor decisiv pentru îmbunătățirea calității vieții în capitală.

Mihai Roșcovan,

Doctor în economie