Cotele de capital din Avia-Invest, compania, care gestionează Aeroportul Internațional Chișinău, n-au fost înstrăinate. Mai mult ca atât, este blocată posibilitatea de a vinde aceste cotele. Declarația a fost făcută de președintele Igor Dodon după ședința Consiliului Suprem de Securitate a Statului, convocată pentru a clarifica situația privind proprietarii Avia-Invest.
Necesitatea unei clarificări de acest gen a apărut după ce, la începutul săptămânii, Avia-Invest a anunțat că 95% din acțiunile sale au trecut în gestiunea NR Investment Ltd, firmă înregistrată în Insulele Guernsey, care aparține lui Nathaniel Rothschild, membru al renumitei familii de bancheri.
”Da, a venit un investitor care a vrut să cumpere, însă a fost preîntâmpinat că statul vrea să rezilieze acest acord. Li s-a spus: nu vă băgați pentru că noi vom întoarce aeroportul înapoi în gestiunea statului”, a menționat șeful statului.
”Referitor la unele speculații potrivit cărora nu se poate (de reziliat n.n), amintim că este vorba despre o întreprindere de stat dată în gestiune și există destule dovezi de a o întoarce statului”, a adăugat Dodon.
El a menționat că pot exista două motive pentru a rezilia contractul. Primul ține de încălcarea procedurilor la momentul semnării acordului.
A doua ține de îndeplinirea programului de investiții, tot ce se referă la angajamentele investitorului.
Potrivit angajamentelor, în 2014-2018 Avia-Invest urma să investească în Aeroport suma de 160 milioane de euro, însă la moment au fost raportate investiții de 78 de milioane.
”Dar aici specialiștii trebuie să facă un audit: ce s-a investit, de unde și cum pentru că există unele suspiciuni că unii bani au venit din furtul miliardului”, a menționat președintele.
El a adus și unele cifre care ilustrează cum concesionarea aeroportului a fost făcută în detrimentul intereselor statului.
Astfel, potrivit acordului, compania concesionară este obligată să investească în aeroport timp de 49 de ani 244 milioane de euro. Pe de altă parte ea continuă să colecteze taxa de 9 euro de la fiecare pasager, instituită pe când aeroportul era gestionat de stat și care era destinată pentru rambursarea unui credit contractat de către Guvern în 2008 pentru modernizarea terminalului și a pistei. Această taxă, inclusă absolut nejustificat în contractul de concesiune este un supliment la profitul companiei concesionare. Și dacă luăm ca bază de calcul numărul de pasageri de anul trecut, care a ajuns la 2,8 milioane, doar anul trecut Avia-Invest a obținut din taxa respectivă un beneficiu de 24 milioane de euro.
Dacă înmulțim la 49 de ani (deși în 44 de ani numărul cu siguranță va crește), se ajunge la un beneficiu de aproape un miliard de euro.