Apelul către autoritățile de la Chișinău vine după ce Ministerul Infrastructurii din Ucraina a avut o reacție favorabilă față de proiectul promovat de un grup de Organizații Nonguvernamentale de la Chișinău.
Ucraina așteaptă girul guvernului moldovean
”Ministerul Infrastructurii din Ucraina a examinat scrisoarea Institutului pentru dezvoltare și expertiză a proiectelor (Institutul de Dezvoltare și Expertiză a Proiectelor-IDEP) privind proiectul autostrăzii Ungheni – Chișinău – Odessa, care va fi continuarea viitorului coridor Iași-Târgu Mureș-Budapesta – Viena-Munchen. În vederea examinării în continuare a posibilității implementării proiectului de mai sus în cadrul extinderii rețelei TEN-T și includerii acestuia în planul de investiții indicative TEN-T (TEN-T Investment Action Plan) trebuie acordată poziția oficială a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor al Republicii Moldova”, se menționează în scrisoarea oficială a ministerului de resort ucrainean.
În mai puțin de un an proiectul a căpătat o susținere înesmnată, inclusiv la Bruxelles
Potrivit directorului executiv IDEP Iurie Calestru, grupul de inițiativă a reușit în mai puțin de un an, din decembrie 2018 până în prezent să obținem scrisori de susținere ale Administrațiilor din regiunile României, Republicii Moldova și României, pe unde ar trebui să treacă autostrada. De asemenea au avut loc discuții cu Guvernul Republicii Moldova, Administrația Prezidențială a României, Administrația Prezidențială a Ucrainei și Ministerul Infrastructurii din Ucraina, cu Președintele actual (și viitor) al Comisiei Europene, Comisia Europeană, Directoratul Turism și Transport; Dialog cu 40 de deputați europeni din 12 țări și 8 comisii, Banca Europeană de Investiții, Delegația UE din Republica Moldova și Ucraina.
În mai 2020 vor prezenta sondajul privind părerea cetățenilor și studiul de impact
În cadrul unei ședințe a clubului de presă economică, activiștii proiectului spuneau că discuțiile despre construcția unei autostrăzi care va conecta Republica Moldova cu infrastructura rutieră europeană și coridorul economic european ar urma să prindă greutate în mai puțin de un an.
Până în mai 2020, cele opt ONG-uri, care promovează proiectul,
se obligă să prezinte două analize ce ar ajuta părțile implicate să-l
implementeze. Este vorba despre un studiul de impact, un document cadru, care
să reprezinte o bază solidă pentru studiul de prefezabilitate al proiectului. Un vox populi (sondaj)
ar reprezenta protocolul dorinței cetățenilor. Potrivit lui Iurie Calistru,
platforma celor opt ONG-uri va insista ca Guvernul să înceapă demersurile
necesare pentru a obține finanțare europeană pentru construcția segmentelor de
autostradă Ungheni-Chișinău și Chișinău-Odesa.
Pe unde va trece
autostrada
Pe teritoriul Republicii Moldova, autostrada urmează să
înceapă lângă orașul Ungheni și să urmeze traseul E58, pe lângă localitățile
Pîrlița și Cornești după care va urma traseul M14, ce leagă Bălțiul de Chișinău,
urmând să treacă în dreptul capitalei pe lângă Cricova. Mai departe, există
două posibilități de continuare a traseului autostrăzii – prin Transnistria, pe
lângă Cuciurgan, urmând același traseu M14 sau să se despartă de acesta și să
meargă doar pe teritoriul controlat de autoritățile constituționale ale
Republicii Moldova până la postul vamal Palance (prin raioanele Căușeni și Ștefan
Vodă).
2,8 miliarde de euro și zece ani
Costul studiului de fezabilitate al proiectului este de 10 milioane euro pentru secțiunea Ungheni-Chișinău și de 22 de milioane de euro pentru secțiunea Chișinău-Odessa. Costul total al proiectului se estimează la circa un miliard de euro pentru secțiunea Ungheni-Chișinău și 1,8 miliarde de euro pentru secțiunea Chișinău-Odessa.
Potrivit lui Calestru, autostrada ar putea fi gata peste opt ani în cel mai bun caz iar scenariul realist presupune cel puțin 10 ani.
De ce Odessa
Portul ucrainean conferă greutate proiectului în fața autorităților UE datorită importanței sale strategice și economice.
”Prelungirea autostrăzii până la Odessa este de importanță economică pentru UE, întrucât în portul ucrainean ajunge un număr impunător de mărfuri din China și țările asiatice, pe așa numitul drum al mătăsii care ajung ulterior pe piața europeană. De aceea includerea Odessei în proiect sporește considerabil șansele acestuia de a fi finanțat de către structurile europene”, Calestru.
Autoritățile ucrainene, prin reacția oficială a ministerul infrastructurii, dau de înțeles că ar agrea proiectul, însă doar după ce și ministerul corespunzător din Republica Moldova îi va acorda girul.
Altfel spus, mingea se află la moment în terenul Ministerul Economiei și Infrastructurii de la Chișinău.