Guvernul Filip a reușit cu o viteză exemplară să adopte o decizie absolut pripită, neargumentată și pe alocuri absurdă – să inițieze un Parteneriat Public Privat (PPP), să desfășoare un concurs viciat, cu multiple încălcări ale legislației, să semneze un contract de PPP nociv interesului public și să neglijeze orice monitorizare a îndeplinirii obligațiilor de către partenerul privat.
Concluzia aparține Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza privatizărilor și concesionărilor din perioada 2013-2019, care a audiat, marți 22 octombrie, noi martori pe cazul înstrăinării ilicite a bunurilor statului, și totodată a examinat Proiectele Rapoartelor privind modernizarea și eficientizarea activității Întreprinderii de Stat Gările și Stațiile Auto.
În urma examinării Proiectului de Raport privind modernizarea și eficientizarea activității Î.S. Gările și Stațiile Auto (GSA), Comisia de anchetă a constatat un șir de încălcări.
O practică frecventă de înstrăinare frauduloasă a averii publice
Concursul de selectare a PPP a fost câștigat, printr-o singură ofertă, de o asociație compusă din SRL ”Gările Auto Moderne” – o întreprindere înregistrată cu două zile înainte de a depune oferta, FPC Exfactor SRL – o întreprindere notorie în Republica Moldova din domeniul construcțiilor și Luka Muco – un cetățean al SUA.
În pofida termenului extrem de scurt pentru a pregăti și înainta o ofertă cu o valoare de 200 milioane de lei, FPC Exfactor s-a retras dintre fondatorii SRL ”Gările Auto Moderne” la jumătate de an după semnarea contractului, declarând în presă că nu mai are interes în proiect.
Însă modul în care ofertantul a reușit să pregătească oferta în 47 de zile ar trebui sa prezinte un interes nemijlocit pentru o eventuală anchetă penală.
Autorii raportului consideră bizare și conexiunile FPC Exfactor cu Ilan Șor și grupul lui de companii, un exemplu similar s-a produs și în cazul concesiunii Aeroportului Internațional Chișinău.
Acest fapt trezește suspiciunea rezonabilă, că FPC Exfactor a servit, prin abuz de încredere, doar ca paravan pentru grupul Șor de a prelua Î.S. GSA, cu rulaje de 400 milioane de lei anual.
Președintele Comisiei parlamentare de anchetă, Igor Munteanu, a comentat stilul asemănător a mai multor cazuri cercetate de deputați: ”Se atestă o practică vicioasă a APP de inițiere și selectare a partenerului privat în PPP sau proiecte de privatizare, unde după câștigarea concursului, persoanele juridice care corespundeau formal unor rigori inițiale elevate, în urma unor contracte extrem de permisive pot ceda cota – parte către persoane fizice sau juridice mult mai puțin calificate. Această practică este observată și în cazul concesiunii Aeroportului Internațional Chișinău, și în cazul privatizării Air Moldova”, spune Munteanu.
Membrii Comisiei au depistat mai multe neconformități, neglijențe și abuzuri, care sunt temeiuri suficiente pentru a declara PPP-ul de modernizare a Gărilor și Stațiilor Auto un proiect cu grave încălcări de procedură și străin interesului public.
Tutun CTC, adusă sistemic în pragul falimentului și…privatizată
Totodată, Comisia de anchetă a audiat Raportul preliminar de evaluare a concursului comercial de înstrăinare a acțiunilor deținute de stat în ”Tutun-CTC” S.A.
Comisia a constatat, că întreprinderea a fost adusă sistemic, de către fosta guvernare, într-o stare financiară deplorabilă, prin favorizare prin lege a importatorilor și defavorizarea producătorului autohton.
Evaluarea ofertelor de privatizare a fost pur formală și Planurile de dezvoltare a ofertanților nu prevedeau sume și termeni concreți de efectuare a investițiilor.
Cele două Rapoarte vor fi audiate în plenul Parlamentului.