Polonia – partenerul sau concurentul Moldovei pe piața europeană?

0
1514

Deși are un profil foarte asemănător cu cel al Republicii Moldova în ce privește structura exporturilor, Polonia este unul dintre cei mai fideli suporteri ai integrării economiei moldovenești pe piața comunitară, acordând fonduri de dezvoltare antreprenorilor moldoveni și contribuind la modernizarea și eficientizarea instituțiilor importante pentru dezvoltarea economică.

Deși vine din aceeași epocă socialistă, Polonia se deosebește în multe privințe de celelalte țări din fostul bloc de est. Mai întâi de toate, este cea mai mare țară atât după populație, cât și după teritoriu dintre statele est-europene, ce au aderat deja la Uniunea Europeană.

Viziune clară a viitorului

Acest avantaj a fost consolidat de o viziune clară a elitelor poloneze, odată cu restabilirea democrației în anul 1989. Elitele poloneze au stabilit clar atunci încotro trebuie să meargă țara pentru a-și restabili locul pe harta lumii democratice. Chiar de la bun început, economia poloneză a fost supusă unei terapii de șoc, care a condus la afirmarea relațiilor de piață mult mai devreme decât în multe alte țări din fostul bloc socialist.

Deși a avut un impact imediat extrem de dureros pentru marea majoritate a populație, materializată prin devalorizarea valutei și pierderea economiilor agonisite de populație, economia a intrat în scurt timp pe un făgaș sănătos. Iar odată cu aderarea la Uniunea Europeană, cât și în perioada premergătoare acesteia, Polonia a avut capacitatea de a accesa și folosi destul de eficient fondurile europene destinate modernizării economiei și sporirii competitivității.

Fermierii erau cei mai eurosceptici și au devenit cei mai mari beneficiari

Drept urmare, economia a înregistrat o creștere susținută, în special beneficiind de pe urma fondurilor europene agricultura și industria alimentară, deși fermierii polonezi s-au numărat printre cei mai înverșunați adversari ai integrării europene la acel moment. Aceștia aveau aceleași temeri ca și agricultorii moldoveni, că nu vor face față competiției pe piețele europene, dar și pe cea internă. Iată că aceste idei preconcepute nu s-au materializat, iar agricultura și industria alimentară poloneză au înregistrat cele mai mari ritmuri de creștere. În prezent, sectorul agroalimentar polonez este cel mai mare exportator net din Uniunea Europeană, beneficiind și de unul dintre cele mai mari volume de subvenționare a agriculturii din Uniunea Europeană.

Cea mai dinamică economie pe timp de criză, datorată stabilității 

Drept urmare a politicilor economice corecte, în Polonia a fost construită o economie robustă, care n-a putut fi afectată nici de criza economică globală, începută în 2008. Mai mult, în timpul a cinci ani de criză aceasta a înregistrat o creștere de 18%.  

Slavomir Majman, ex- Președintele Agenției Poloneze pentru Investiții, povestea unui grup de jurnaliști moldoveni, care au vizitat Polonia în 2014, că aceste performanțe remarcabile s-au datorat  în primul rând stabilității oferite investitorilor. „Polonia dispune de un produs care este la mare căutare în ziua de azi – stabilitatea”, remarca el, menționând că pentru atingerea acestei stabilități s-a lucrat foarte mult. „Odată cu aderarea țării la NATO, în 1999, am obținut stabilitatea geopolitică iar, în 2004, după aderarea la Uniunea Europeană – stabilitatea cadrului de funcționare a economiei”. 


Slavomir Majman:
Polonia dispune de un produs care este la mare căutare în ziua de azi – stabilitatea

De asemenea, țara dispune de un sistem bancar conservator, dar stabil care asigură o stabilitate financiară, iar guvernele au menținut în permanență un echilibru bugetar exemplar.

Un alt avantaj oferit investitorilor este forța de muncă înalt calificată și relativ ieftină. Adaptarea sistemului de învățământ superior polonez la necesitățile pieței comunitare a muncii a făcut ca mai multe companii occidentale să recurgă la serviciile specialiștilor polonezi, în primul rând prin intermediul outsourcing-ului.

Transformarea din obiect în subiect al investițiilor

Drept urmare, cele mai multe investiții au venit în afacerile de prestare a serviciilor, bazate pe forța de muncă înalt calificată și relativ ieftină (un raport avantajos cost-calitate), care oferă servicii în regim outsourcing în domenii precum contabilitatea, piețe de capital și financiare, call-centre-uri. Un alt domeniu interesant pentru investitori îl reprezintă, la fel ca și în Moldova, industria automotive, doar că în proporții incomparabil mai mari. 

Alte domenii interesante pentru investitori sunt sectorul TIC şi producerea componentelor pentru industria aviatică. Este, prin urmare, vorba despre domenii care necesită un nivel înalt de instruire, Polonia reușind să-și reformeze sistemul de învățământ, pentru a asigura un astfel de nivel.

Creșterea economică susținută din ultimele decenii, a permis companiilor poloneze să acumuleze mijloace suficiente pentru a efectua investiții peste hotare. „Din obiect noi am devenit subiect al investițiilor”, menționează Slawomir Majman. Astfel, a apărut interesul și pentru investițiile în Republica Moldova, care, odată cu asocierea cu Uniunea Europeană, a devenit atractivă și pentru investitorii polonezi. 

Alinierea legislației naționale la cea comunitară sporește atractivitatea investițională 

Andryei Dycha, secretar de stat în cadrul Ministerului polonez al Economiei, spunea acum cinci ani că atractivitatea investițională depinde de politicile implementate în țara noastră. „Dacă acestea creează condiții mai bune față de țările vecine, atunci aveți șanse să fiți mai atractivi din acest punct de vedere”, spunea secretarul de stat. El a explicat cum armonizarea legislației moldovenești cu cea comunitară sporește siguranța investițională a țării noastre și reprezintă deja un argument foarte solid în ce privește creșterea atractivității investiționale. „Rămâne să folosiți cât mai reușit de acest avantaj”, a remarcat Andryei Dycha.

Polonia – al șaselea partener comercial al Moldovei

Amplasată la 400 de kilometri de hotarele Republicii Moldova, Polonia se numără printre cei mai mari parteneri comerciali ai țării noastre, ocupând locul al șaselea, în anul 2018, cu un volum total al comerțului de circa 300 de milioane de dolari. De fapt, importăm mai mult decât exportăm în Polonia de circa două ori: aproape 100 de milioane de dolari au reprezentat exporturile și circa 200 de milioane – importurile. Acest fapt se datorează competitivității mai reduse a mărfurilor moldovenești în raport cu cele poloneze, care beneficiază și de un grad mare de subvenționare. 

Un potențial enorm pentru exporturile moldovenești

Astfel, a fost un lucru firesc ca Polonia să se numere printre primele țări, prezentate producătorilor moldoveni în cadrul programului „Export Morning”, implementat de Agenția de Investiții în parteneriat cu proiectul Uniunii Europene „Vizibilitate și comunicare pentru Acordul de Asociere/Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (AA/DCFTA). Evenimentul de prezentare cu genericul „Polonia – partener sau concurent” s-a desfășurat joi, 29 mai, la Chișinău.


Evenimentul de prezentare cu genericul „Polonia – partener sau concurent” s-a desfășurat joi, 29 mai, la Chișinău

În cadrul sesiunii de prezentare a Poloniei drept destinație a exporturilor moldovenești, au fost prezentate mai multe motive pentru care această țară merită să ajungă în vizorul exportatorilor moldoveni. Este vorba, în primul rând, despre o piață de 38 de milioane de oameni, cu o creștere constantă a consumului intern pe fundalul unei creșteri economice anuale medii de 4,6 la sută în ultimii cinci ani, de majorare salariului mediu cu 7% anual. Exportatorii moldoveni exploatează această oportunitate, în ultimii ani livrările de mărfuri moldovenești pe piața poloneză fiind într-o creștere susținută cu o medie anuală de 13 la sută. 

De ce Polonia?

Potrivit datelor prezentate în cadrul evenimentului, mărfurile livrate de moldoveni în Polonia sunt în proporție de 60% produse industriale: scaune, cabluri, contoare și  textile. Cele mai exportate mărfuri agroalimentare sunt sucurile, vinul, mierea, strugurii proaspeți și semințele de floarea-soarelui. „Totuși, Moldova nu figurează nici măcar în Top-50 parteneri comerciali ai Poloniei, ceea ce denotă un potențial enorm de dinamizare a exporturilor moldovenești în această țară”, a constatat expertul invitat în cadrul evenimentului. 

O piață de 38 milioane de consumatori

Sfaturi de la exportatori

Trei manageri moldoveni, care deja își exportă mărfurile în Polonia, au împărtășit auditoriului „lecții de viață” prețioase. Andrei Tăbăcaru, director comercial al unei companii ce exportă furaje pentru animale, a atenționat cât de importantă este informarea maximă în privința procedurilor de export. La rândul său, Nicolae Negru, administrator al unei companii care exportă struguri proaspeți, a vorbit despre importanța etapei de negociere a prețurilor.

Și managerul comercial al vinăriei „Asconi”, Lilia Talmaci, și-a împărtășit experiența audienței. Produsele Asconi sunt prezente deja de cinci ani pe rafturile magazinelor din Polonia, astfel că aceasta are deja o definiție clară a succesului intrării pe această piață. Este foarte important, potrivit managerei ca exportatorul să stabilească din start o strategie foarte exactă de promovare a mărfurilor lor pe piața poloneză, ținând cont de particularitățile acesteia, și s-o urmeze consecvent. 


Trei manageri moldoveni, care deja își exportă mărfurile în Polonia, au împărtășit auditoriului „lecții de viață” prețioase.

De ce trebuie să se țină cont la stabilirea unei strategii?

Potrivit datelor împărtășite în cadrul evenimentului din 29 mai 2019, piața de retail poloneză se cifrează la 175 miliarde de euro. Totuși, în proporție de 59 la sută, polonezii își fac cumpărăturile în magazinele de cartier și doar în proporție de 41 la sută în hipermarketuri. 

Pe piața poloneză poți pătrunde direct: deschizându-ți filiale și studiind pas cu pas oportunitățile, profilul consumatorului, particularitățile pieții pentru a găsi calea spre consumator sau indirect, stabilind parteneriate cu importatorii, angrosiștii, distribuitorii și retailerii polonezi. Desigur, alegerea depinde de planurile exportatorului, piața țintită și, în primul rând, de capacitățile financiare.

Concurenți sau parteneri?

În linii mari, principalele mărfuri pe care Republica Moldova le poate exporta în cantități mari, se produc și în Polonia. De aceea, este important ca exportatorii moldoveni să-și găsească nișa pe această piață. 

În general, polonezii sunt binevoitori față de moldoveni. Potrivit ambasadorului Poloniei la Chișinău, Bartlomiej Zdaniuk, Republica Moldova are o imagine bună în Polonia. „Polonezii nu au stereotipuri negative legate de calitatea produselor moldovenești. Mai mult decât atât, vinurile voastre se bucură de o apreciere enormă, fapt confirmat și de datele statistice care plasează Polonia printre principalii consumatori de vinuri moldovenești, alături de România. Suntem gata să oferim importatorilor stabilitate economică și politică, aspecte importante atunci când vorbim de afaceri de lungă durată”, a menționat acesta. 


Bartlomiej Zdaniuk :
Polonezii nu au stereotipuri negative legate de calitatea produselor moldovenești. Mai mult decât atât, vinurile voastre se bucură de o apreciere enormă

Bunăvoința Poloniei se exprimă și printr-o serie de fonduri de susținere a antreprenoriatului și dezvoltării regionale în Republica Moldova, cunoscute foarte bine în regiunile țării. De asemenea, Polonia acordă un suport consistent în ce privește transferul de experiență privind dezvoltarea ramurilor economiei în contextul Asocierii cu Uniunea Europeană. 

„Stabiliți un cadru clar și respectați-l întocmai”

La finele anului trecut, Agenția pentru Intervenții și Plăți în Agricultură (AIPA) a încheiat implementarea unui proiect twinning, care a consolidat capacitățile Agenției, a clarificat obiectivele acesteia și a permis trecerea la o nouă paradigmă de subvenționare, de la modelul post-investițional la cel pre-investițional. Polonia a fost unul dintre partenerii proiectului pe lângă Cehia și Austria, împărtășindu-și generos experiența în atragerea fondurilor europene. 

Drept urmare a proiectului, AIPA a devenit una dintre cele mai eficiente structuri ale Guvernului moldovenesc, gestionând cu succes în fiecare an bugete de 900 milioane de lei. Mai mult, datorită restructurării, efectuate cu suportul celor trei țări europene, instituția este aptă să gestioneze și alte fonduri, inclusiv de dezvoltare rurală și regională. 

„Este un succes enorm transformarea unei instituții cu o imagine destul de îndoielnică, într-un viitor nu foarte îndepărtat, într-un organism eficient de transformare calitativă a sectorului agroindustrial moldovenesc. Acum, pentru a avea performanțe, AIPA doar trebuie să acționeze”. Acesta a fost mesajul ambasadorului Poloniei la finalizarea proiectului twining, care a explicat pe scurt care este cheia succesului Poloniei în atragerea fondurilor europene. 

„Succesul Poloniei se datorează faptului  că noi am adoptat o procedură eficientă și o urmăm întocmai, fără abateri, același lucru urmează să-l faceți și voi. Să adoptați legi și regulamente bune și să le urmați”, a remarcat  Bartlomiej Zdaniuk.

Ion Chișlea

Articol, publicat pe www.dcfta.md