Despre cum se descurcă afacerea pe timp de criză ne povestește Constantin Sevciuc, Director General al vinăriei Chateau Cristi
- Dle Șevciuc, pandemia a schimbat planurile tuturor, de la oameni simpli până la corporații și țări. Pe ce poziții a intrat în noile « condiții de joc » Chateau Cristi?
La momentul declanșării pandemiei eram într-o creștere continuă pe toate piețele pe care eram prezenți. În plus, eram în plină intrare pe piața României, când pandemia ne-a blocat mai multe planuri de dezvoltare. Cea mai mare problemă cu care ne-am confruntat ca urmare a crizei a fost diminuarea exporturilor și a consumului pe categoria noastră de vinuri – segmentul premium, principalul canal de distribuție al căruia este HoReCa. Astfel, închiderea frontierelor și sistarea activității în domeniul ospitalității ne-a anulat agenda vânzărilor pe trei luni.
- Care au fost primele acțiuni întreprinse de companie?
În primul rând ne-am conformat operativ tuturor cerințelor de protecție. Am asigurat trecerea la regimul de muncă de la distanță acolo unde era posibil și practic tot oficiul a lucrat timp de două luni de acasă. Am aplicat măsuri drastice de securitate, măsuri sanitare acolo unde nu puteam să lucrăm de la distanță, în special lucrările de câmp și la vinărie. Deci, distanța socială, revizuirea regimului de lucru și o mulțime de măsuri de protecție pe care le-am implementat au dus la faptul că nu am avut nici un caz de COVID depistat până acum.
Al doilea pas pe care l-am întreprins a fost revizuirea structurii cheltuielilor. A devenit foarte clar că în această perioadă marketingul și comunicarea sunt cruciale. Chiar dacă vinul nu se consumă în cantitățile obișnuite, brandul trebuie să fie alături de oameni și noi am redirecționat o mulțime de resurse, planificate pentru alte direcții, spre marketing.
În perioada pandemiei am organizat două festivaluri de muzică. Am fost primii care am lansat un astfel de eveniment virtual. Foarte multe acțiuni de promovare, inclusiv degustări online. Roadele la toate aceste acțiuni le culegem acum, pentru că imediat ce țara a început să iasă din toate restricțiile legate de pandemie, noi simțim că clienții finali, intermediarii, HoReCa au o atitudine complet diferită față de noi. Noi presupunem că toată afacerea asta a fost catalizată de acțiunile corecte desfășurate pe timpul perioadei de autoizolare generală.
- Această intensificare a comunicării a fost una planificată sau una din oportunitățile acestei perioade?
A apărut o oportunitate pe care noi am utilizat-o la maxim. Toată comunicarea și toți oamenii au trecut pe online. Business comunicarea s-a mutat pe Zoom, la fel ca și comunicarea în interiorul companiei. Consumul de media pe online a crescut exponențial. În așa condiții era păcat să nu beneficiem de această oportunitate.
- Pandemia a creat și careva oportunități de diversificare a producției?
Am dezvoltat o linie de business care nu este legată de vinificație. Având în vedere că totul stagna și a apărut un grup de oameni neangajați, ne-am mobilizat în timp record și timp de o lună am lansat o fabrică de producere a măștilor medicinale, care acum se fac după toate standardele internaționale. Reieșind din capacitățile de producție, suntem, de fapt, un jucător regional. Putem asigura cu măști nu doar Moldova, dar și o parte a României și Ucrainei. Așteptăm cu nerăbdare relansarea exporturilor ca să putem lucra cu aceste țări.
- Cum s-a reușit în perioada izolării totale să se deschidă așa o producție?
Nu a fost deloc ușor. Echipa de bază lucra și continuă să lucreze în regim nonstop. O lună de zile dormeam câte 2-3 ore pe zi, pentru a lansa această fabrică, care a oferit peste 200 de locuri de muncă.
- Noul business este o afacere de moment sau o investiție pe termen mai lung?
Optimistul din mine spune că, de fapt, timp de maxim un an, Europa va uita de toată această pandemie, însă, realistul din mine spune că această cultură de uber protecție și uber sterilizare din Asia, vrem noi sau nu vrem, va fi extrapolată și în Europa. Este un lucru obișnuit pentru Asia să vezi vreo 20% din oameni care poartă pe străzi și în metrou măști. Eu presupun că această practică se va muta și în Europa. Din această cauză nu văd acest proiect ca unul de moment. Noi presupunem că el va funcționa mulți ani înainte.
- Pandemia a fost și o oportunitate pentru acțiuni sociale?
Am decis să nu mediatizăm acțiunile ce țin de suportul acordat statului și, în primul rând, medicilor. Noi am organizat două runde de colectare a fondurilor pentru a ajuta medicii în lupta cu COVID-19, am făcut donații de bani și măști. Continuăm și acum, pe măsura posibilităților, să ajutăm și medicii și autoritățile.
- Care sunt prognozele ce țin de dezvoltarea afacerii de bază?
E prematur să facem prognoze la moment. Dar după jumătate de an de criză, vedem reduceri drastice la consum. Industria turismului este extrem de afectată. Ceea ce creează probleme și în multe alte segmente. Vinul nu este un produs de primă necesitate. Din această cauză piața va reacționa destul de dur. O să se diminueze destul de mult segmentele premium și upper mainstream. Evident, consumul va migra spre vinuri mai ieftine. Mai mult ca atât, acest trend va fi amplificat și de supraproducere. Câțiva ani la rând Europa “stă” pe stocuri enorme de vin. Și dacă aici mai adăugăm pandemia, cu diminuarea consumului, ne putem aștepta la o reducere drastică a prețurilor. Aceasta va genera o diminuare drastică a prețurilor la materia primă. Reieșind din primele prețuri de achiziție a strugurilor din anul curent, putem deja spune că fermierii vor avea de suferit destul de mult. Pentru că prețurile la materia primă colectată de vinăriile mari vor fi foarte și foarte joase. Mai joase ca anul trecut. Dacă aici mai adăugăm criza din agricultură cauzată de secetă, care continuă și acum, situația va fi destul de gravă, nu doar în viticultură, dar și în agricultură per general. Sunt conștient de faptul că statul nu are fizic de unde să ofere careva ajutoare sectorului. Dar, pe de altă parte, dacă nu venim cu o susținere a agriculturii noastre, vom genera consum pentru agricultura României și Ucrainei, produsele agricole ale cărora vor invada piața din Republica Moldova. E un băț cu două capete. Sau cedăm piața vecinilor sau statul face un efort și găsește resurse suplimentare să protejeze producătorul autohton.
- Care sunt intențiile privind păstrarea ritmului investițional? Vor fi unele schimbări în planurile afacerii dvs.?
Ce ține de investițiile majore, ele au fost efectuate anterior. Au fost plantate viile necesare, o bună parte a echipamentului vinăriei a fost reutilat. Pandemia nu a influențat planurile investiționale și eu nu cred că vor fi ajustate aceste cifre. Vor fi ajustați mai curând termenii de rentabilitate și de răscumpărare. Dar ritmul de investiții va rămânea același.
- Care a fost principala lecția a COVID-ului?
Principala lecție pe care ne-a predat-o pandemia este lecția adaptabilității, pe pe care e greu să o însușești în alte condiții.
Interviul face parte din campania de mulțumire adresată tuturor investitorilor străini din Republica Moldova care pe perioada pandemiei au demonstrat un simț înalt de responsabilitate socială, un exemplu model de grijă pentru angajați și proactivitate în reconceptualizarea activității. Campanie lansată de Agenția de Investiții cu sprijinul Proiectului „Consilierea Guvernului Republicii Moldova în politici economice”, implementat de către GIZ Moldova cu suportul financiar al Guvernelor Germaniei și Elveției.