”Un serviciu, care poate schimba fața transportului public din Chișinău”. Interviu cu Marin Roșcovan, coordonator de proiect

0
984

Marți, 13 octombrie, în Chișinău a fost lansat un serviciu de transport public pe cât de inovativ, pe atât de surprinzător pentru capitala Republicii Moldova. Este vorba despre un serviciu de închiriere a trotinetelor. Inițiatorii proiectului speră ca în termen mediu acest mijloc de transport, obișnuit deja pentru orașele europene, să devină și o alternativă solidă și pentru transporturile publice tradiționale, existente la noi. Despre proiect dar și viitorul transportului public alternativ în Chișinău, discutăm cu Marin Roșcovan, coordonatorul proiectului.

  • Marin, cum a apărut idea inițierii unui serviciu de închiriere trotinete în Chișinău?

Ideea a apărut când am realizat că  acest tip de serviciu apare în mai multe orașe europene. La Rotterdam, Lisabona și alte orașe de aceiași dimensiune acestea sunt parte a transportului public. Chiar și în orașele din vecinătatea apropiată: București, Cluj, Kiev sau Minsk– serviciile de închiriere de trotinete sunt destul de răspândite.

Pentru lansarea afacerii noi am aplicat la programul ”Orașe verzi durabile pentru Moldova” din cadru PNUD Moldova, care susține proiecte inovative durabile, de eficiență energetică, activități prietenoase mediului etc. Am obținut un mic grant la care am adăugat și investiții proprii pentru a lansa serviciul la Chișinău.

  • Bine, dar orașele din Portugalia, Olanda, chiar și aceleași Minsk, Kiev și București sunt mult mai adaptate funcționării unor astfel de servicii pe când Chișinăul nu are nici măcar piste pentru bicicliști fapt ce ar pune sub semnul întrebării viitorul unui astfel de serviciu și a mijlocului de transport respectiv.

Da, într-adevăr, infrastructura Chișinăului nu este deocamdată adaptată pentru utilizarea la scară largă a acestui gen de transport. În același timp, transportul public  din Chișinăul rămâne a fi o mare problemă în special dacă vorbim de calitate și confort. De mai menționat că în ultimii ani rata de motorizare a sporit în progresie geometrică – practic la fiecare doi locuitori avem o mașină cu consecințe proaste asupra mediului și sănătății oamenilor. Prin intermediul acestui proiect, ne propunem să dezvoltăm, de fapt, o alternativă, o soluție inovativă de transport sustenabil, inclusiv public. Avem mari speranțe că această soluție va prinde și va putea fi dezvoltată ulterior.

  • Într-adevăr, este o alternativă pentru transportul public actual bună, prietenoasă mediului, silențioasă, care oferă posibilități individuale pentru fiecare consumator în parte, în special pentru tineret. Însă suntem conștienți și de infrastructura degradată a Chișinăului, sărăcia existentă și incapacitatea deja cronică de a gestiona toată această situație de către autoritățile locale. Cum credeți, o astfel de soluție de alternativă pentru dezvoltarea transportului urban ar fi de natură să facă autoritățile municipale să investească într-o infrastructură adaptată nevoilor trotinetelor, bicicletelor, scuterelor și altor transporturi similare?

Da, autoritățile publice locale au arătat o oarecare deschidere în acest sens. Deja pe strada Pușkin a fost creată o bandă pentru biciclete. La fel și bd. Ștefan Cel Mare are benzi destinate circulației cu biciclete sau trotinete.  Am văzut planuri cu intenția de a deschide benzi  dedicate transportului public pe str. Mitropolit Bănulescu Bodoni, str. 31 August 1989,  bd. Grigore Vieru și altele. Deci, pași incipienți în introducerea acestor soluții deja sunt. Cu speranța că vom avea susținerea Primăriei și Consiliului Municipal Chișinău, acești primi pași vor fi urmați de alții și această tendință de adaptare a infrastructurii se va extinde în întreg orașul.

  • Care ar fi, în primul rând publicul țintă al serviciului?

Utilizarea trotinetei nu este un lucru super sofisticat. Respectiv, din grupul țintă poate face parte orice persoană care are un smartphone și un card bancar, poate să-și țină echilibrul și are nevoie să ajungă din punctul A în punctul B într-un timp foarte scurt. A merge pe o trotinetă e mai simplu decât a merge pe o bicicletă. Respectiv trotinetele pot fi folosite de oricine, fie că este vorba despre un om de afaceri sau un student, funcționar public sau angajat în sectorul privat, toți pot s-o utilizeze.

De ce ar prefera aceștia trotineta electrică în locul altor mijloace de transport?

În primul rând este o soluție foarte potrivită pentru destinațiile scurte. Spre exemplu, în cazul turiștilor, care într-o zi sau două vor să vadă cât mai multe locații din orașul Chișinău.

Călătoria cu trotineta este mai rapidă pentru destinațiile scurte, pentru a evita traficul greoi din centrul orașului, este mai ieftin decât taxi-ul, este ecologică și nu în ultimul rând, utilizatorul are o flexibilitate în ce privește destinațiile: poți merge oriunde, să o parchezi oriunde. Trotineta este un mijloc de transport care asigură mai mare securitate și în perioada  pandemică.

Ce ați realizat până în prezent în cadrul proiectului?

După o studiere a experienței internaționale, am ajuns la concluzia că, deocamdată noi nu putem intra pe piață cu un parc mare, adecvat necesităților orașului. Avem nevoie de măsuri de securitate sporită, altele decât în țările europene unde  trotinetele stau pe stradă, fără standuri speciale pentru parcare.

La început urmează să identificăm 4-5 locații unde va fi organizată parcarea a celor 30 de trotinete pe care le avem la moment în dotare. Acum avem o singură astfel de locație, la Teatrul Gastronomic din incinta fostului cinematograf Patria. Până la finele săptămânii vom avea încă două.

Scopul nostru inițial este educația populației, intrarea pe piață, testarea reacției consumatorilor. Este un test și rămâne de văzut în ce măsură concetățenii noștri sunt deschiși să adopte un astfel de concept, cât de liber vor putea utiliza un astfel de serviciu. Această perioadă incipientă este, deci, de a educa și informa populația despre existența acestei alternative și de a spori încrederea cetățenilor în viabilitatea și avantajele pe care le oferă un astfel de mijloc de transport. 

Deci în această perioadă vom avea patru-cinci locații de parcare pe lângă  cafenele, baruri,  localuri frecventate de un public, care ar aprecia atuurile acestui transport începând cu faptul că este ecologic și terminând cu libertatea maximă de circulație.

  • Cât de ușoară este procedura de închiriere și utilizare a trotinetelor?

 Avem dezvoltat un site, www.iride.md, unde fiecare client interesat poate să se înregistreze și să rezerve o trotinetă. Pentru asta, trebuie completată  o anchetă, unde oferi unele date personale (conformă regulilor de protecție a datelor personale) – o procedură standard similară tuturor cazurilor de achitare on-line. De asemenea, îți deschizi  un cont on-line, pe care să-l suplinești sistematic cu o anumită sumă.  Poți să utilizezi serviciul nostru în funcție de suma prezentă pe acest cont. Poți să iei trotineta din oricare din locurile de parcare, vizibile pe site și s-o predai în oricare din ele.  La momentul predării trotinetei, pe site este contabilizat timpul de utilizare a ei și suma corespunzătoare  este trecută în contul serviciului de închiriere.

Sistemul de plată avantajează utilizarea trotinetei pe o perioadă mai lungă. Cu cât timpul de utilizare este mai lung, cu atât prețul per unitate de timp este mai mic.

  • Unde vreți să ajungeți în final cu acest serviciu într-un orizont mai lung de timp?

Planul nostru  include creșterea permanentă a parcului de trotinete până la acoperirea necesităților populației. Cum am spus la început, ne propunem  să înrădăcinam deprinderea de utilizare a unui astfel de serviciu iar trotinetele electrice să fie percepute de către locuitorii și oaspeții orașului Chișinău drept o soluție viabilă de transport public.  

Totodată vom moderniza aplicația până la posibilitatea închirierii trotinetei fără intermedierea altor persoane și în orice zonă a orașului. De asemenea, ne propunem să amplasăm stații de adnotare unde se va putea parca și încărca trotinetele. În câțiva ani sperăm să ajungem la un număr de circa 500 de trotinete.

Între timp, mizăm și pe acțiuni concrete ale Primăriei în adaptarea infrastructurii rutiere pentru ca astfel de transport să poată fi utilizat în condiții cât mai confortabile. Vom fi în legătură cu autoritățile locale ca să ne conjugăm eforturile pentru dezvoltarea acestor facilități, care nu sunt neapărat pentru trotinete dar și pentru  biciclete sau alte mijloace de transport similare.

Mulțumim pentru interviu și vă dorim succes

A dialogat Ion Chișlea